Skuggeffekter och vindkraftsbuller

Diskussioner om vindkraftsutbyggnadens miljöpåverkan.

Skuggeffekter och vindkraftsbuller

Inläggav AFl » 18 mar 2009 18:48

AFl

Re: Skuggeffekter och vindkraftsbuller

Inläggav Daniel » 23 mar 2009 13:33

Vilken mardröm som inte går att vakna upp från! Jo kanske om 25 år när verket är slut!
Markägaren kanske tjänar massor med pengar på det men den som bor där får ingenting
mer än rejält sänkt fastighetsvärde!
Daniel

Inläggav BHj » 25 mar 2009 20:38

Jag hoppas att ingen tror att det är så här vindkraftparkerna i Uppvidinge kommer att se ut :shock:

Uppvidinge, Sverige är inte Wisconsin, USA!

Efter att ha tittat och lyssnat på videon har jag konstaterat följande:

I Wisconsin råder ett miniavstånde till bebyggelse på 1000 fot dvs 300 meter. I Uppvidinge gäller en kilometer. Farmaren säger att närmsta verket är beläget 1100 fot , 330 meter från huset.

Vindkraftverken är placerade mycket tätt. Jag skulle gissa på minavståndet 500 fot dvs 150 meter. I Uppvidinge gäller 500 meter.

I USA görs säkert inga Miljökonsekvensutredningar i stil med de som måste utföras i Sverige. Här råder brutalkapitalismen. Kan man tjäna pengar på att lura en farmare så gör man det. De flickers, skuggrörelser som visas på videon skulle aldrig accepteras i Sverige. Jag har uppfattningen att flickers mot bebyggelser över huvudtaget inte accepteras. Finns risk för flickers programmeras datorerna att stänga av verket vissa tider. De som är oroliga för flickers ska givetvis ta upp det här med projektörerna.

Att farmaren är bitter är begripligt. Man kan misstänka att han placerat och justerat mikrofonerna vid ljudinspelningen så att det ska låta så djävligt som möjligt. Bläddrar man på YouTube bland vindkraftinspelningar så kan man hitta inspelningar som vindkraftentusiaster gjort. Där låter verken nästan inte alls. Var och en manipulerar efter sina egna syften.

Jag har förstått att somliga i det här forumet tycker att vindkraftverk är pest och kolera och att verken ska placeras så långt bort från Uppvidinge som möjligt om de över huvud taget ska finnas. Men jag tycker att man ska eftersträva att vara någorlunda saklig.
BHj

Inläggav jonas » 25 mar 2009 22:49

BHj skrev:I Wisconsin råder ett miniavstånde till bebyggelse på 1000 fot dvs 300 meter. I Uppvidinge gäller en kilometer. Farmaren säger att närmsta verket är beläget 1100 fot , 330 meter från huset.

Nej, där har du tyvärr fel. I den första utredningen (tematiska tillägget) nämdes avståndet 1 km. Den är inte klubbad och håller på att omarbetas. Vad som kommer att gälla vet jag inte. Stena har 600 m som minavstånd och Vattenfall 650m. Verken på videon är mycket mindre än de som avses att byggas här (Stena söker tillstånd på upp till 4 MW - 205 m höga). I jämförelse bullarar ett 3 GW verk ungefär dubbelt så mycket som ett 2 MW. Efter en del kontrollberäknngar är jag personligen tveksam om man klarar 40 dB på 600 m för ett 4 MW verk :( .

BHj skrev:Men jag tycker att man ska eftersträva att vara någorlunda saklig.

Håller med :) .

/jonas
jonas
Site Admin

Inläggav Barbro » 26 mar 2009 08:04

Nej vi ska inte bekämpa någon vindkraft i uppvidinge. Självklart inte.
Men jag tycker det är bra att båda sidor kommer fram, både de positiva och de negativa med vindkraft.
Sen är det ju så att nya saker och det vi kanske är osäkra på, är vi också lite rädda för. Det tillhör vår natur.
Och personligen blev jag både häpen och förskräckt när jag fick en överblick på vad som kan (inte sagt att det gör det) komma att hända i Uppvidinge.
Så jag tycker denna web-sida är bra och var och en bör betrakta all information (länkar, you-tube klipp m m) kritiskt åt båda håll.

Min bestämda åsikt däremot är att vi ska ställa krav på de som vill bygga här i Uppvidinge så att vi slipper ljud, skuggor t ex. Själv bor jag i ett hus som förmodligen får båda. Skuggurkoppling kommer då att ske efter ett antal beräkningar, men oavsett blir det en oro inför hur det kommer att fungera och påverka. Här finns mycket plats så varför man inte kan hålla rejäla avstånd mellan verk och byggnation förstår inte jag. Att parkerna planeras så stora är inget annat än ekonomiska skäl och då mister det något av sin tjusning tycker jag.
Barbro

Inläggav AFl » 26 mar 2009 10:16

Jag som har skickat in videon är inte emot vindkraft.

Den här videon tänkte jag kunde vara en väckarklocka om hur det kan bli om vi inte gör vår röst hörd.
En av våra grannar vill bygga vindjraftverk 500m och 700 m ifrån vårt hus i sydligtläge, verken ska vara ca 150 m höga, skogen kommer inte att skydda ngt.
Efter deras verk kommer Stenas vindkraftverk att stå

Buller förstärks när det är flera vindkraftverk

Vi kommer att få skuggor

Det finns flera forskare som säger att det ska vara minst 2 km skyddsavstånd för att en granne till ett vindkraftverk inte ska påverkas negativt.

Vi har lån på vår gård vi är oroliga för att vårt fastighetspris blir så lågt att vi inte kan betala tillbaka lånen om vi behöver flytta.

Jag är inte emot vindkrtaft om man bygger med stora avstånd till boende grannar och har en mängd vindkraftverk på ca 5 - 15 verk på ett ställe så störs inte naturen på samma sätt.

Vindkraft är säkert bra men grannar till vindkraftverk ska inte behöva riskera att förstöra sin ekonomi och livskvalite.
AFl

Inläggav karlsson » 26 mar 2009 17:36

Till Jonas, tror att du menar MW istället för GW, i övrigt håller jag helt med skulle inte vilja ha ett verk 600 meter från min bostad.
karlsson

Inläggav jonas » 26 mar 2009 19:16

karlsson skrev:Till Jonas, tror att du menar MW istället för GW, i övrigt håller jag helt med skulle inte vilja ha ett verk 600 meter från min bostad.

:oops: Just det ja, tack, har rättat det nu. Undrar hur stor propeller ett 4 GW verk skulle behöva ;)

/jonas
jonas
Site Admin

Inläggav hackan » 26 mar 2009 20:11

BHj skrev:I Wisconsin råder ett miniavstånde till bebyggelse på 1000 fot dvs 300 meter. I Uppvidinge gäller en kilometer.

I Uppvidinge gäller inte 1 km, tyvärr. I översiktsplanen för vindkraft står "ett respektavstånd till enskilda bostadshus om 500 m ska iaktas"

BHj skrev:Vindkraftverken är placerade mycket tätt. Jag skulle gissa på minavståndet 500 fot dvs 150 meter.

Att vindkraftverken står så tätt är inte sannolikt. Då påverkar de varandra för mycket d.v.s. ett vindkraftverk står i lä för ett annat

BHj skrev:Men jag tycker att man ska eftersträva att vara någorlunda saklig

Håller helt med
hackan

Inläggav BHj » 26 mar 2009 22:17

Hoppsan! Jag råkade visst sätta liv i den här tråden! :shock:
I vissan avseenden är jag visst inte riktigt påläst. Om minavståndet är 600 meter så tycker jag det är för nära för dom största vindkraftverken. Undantag kan möjligen göras om garantier ges mot buller och flickers. Jag menar då riktiga kontrakterade garantier som tvingar projektören till dryga böter eller driftförbud om garantierna inte uppfylls.
De som oroar sig för att vindkraftverken kommer för nära ska givetvis tala om detta för kommunen och projektörer och alla inblandade myndigheter. Själv tycker jag ett avstånd på 1km är rimligt. De som har en rapport att avståndet bör vara 2 km av hälsoskäl tycker jag ska ta en kopia av rapporten och skicka den till kommunen.
Om någon tvingas flytta på grund av vindkraftutbyggnaden är det inget annat än en katastrof. :geek:

Jag kan i alla fall inte se annat än att det här forumet har stark slagsida åt det negativa hållet. Finns det någon mer än jag som försöker stötta upp åt det andra hållet? :?
Om någon skulle komma på den tanken att jag är en markägare som kommer att tjäna feta pengar på uthyrning av mark för vindkraftverk och därför ser en utbyggnad som bra, så har ni fullkomligt fel! I väster kommer jag att se Stenas vindkraftverk, det närmsta troligen på minavstånd 1 km. I öster kommer jag att se Bergs vindkraftverk på ett avstånd av ca 2 km. Om olyckskorparna får rätt så sjunker väl värdet på min fastighet i stället eller jag kanske rent av måste flytta . :mrgreen:
BHj

Nästa

Återgå till Miljöpåverkan